Denenmiş ve Başarısız Olmuş 8 Sosyal Medya Stratejisi: Markanızı Nasıl Mahvedersiniz?


Denenmiş ve Başarısız Olmuş 8 Sosyal Medya Stratejisi: Markanızı Nasıl Mahvedersiniz?



kriz

Dijital krizleri doğru yöneten markalar olduğu kadar, hatalarıyla krizin yayılmasına sebep olan markalar da var. Sosyal mecrada yer almak, markaları adeta potansiyel bir kriz makinesine dönüştürüyor. Bazı örneklere göz atalım:

1- Volkswagen UK

Nasıl Mahvetti? : Açık Uçlu Sorarak
Sosyal medya krizlerine dönüp baktığınızda birçoğunun açık uçlu sorulardan kaynaklandığını görürsünüz. Marka fan grubuna samimi şekilde fikirlerini sorar ve samimi cevaplar alır. Bazen cevaplar o kadar samimi olur ki marka bir sosyal medya hesabı olduğuna pişman olur.
Volkswagen’in Facebook Sorusu: Bu sene kendimizi geliştirmemiz için bize neler önerebilirsiniz?


2- Taco Bell

Nasıl Mahvetti? : Kamuoyu Bilgilendirmesini Yanlış Mecrada Yaparak ve Facebook Yorumlarını Kitleyerek
Dominos’un yaşadığı sosyal medya krizini hatırlarsanız, Domino’s çalışanları pizza yaparken mide bulandırıcı hareketlere imza atmış ve çektikleri videoyu Youtube’a yüklemişti.
Meksika Fast Food zinciri Taco Bell’in çalışanları Pizza sektöründeki arkadaşlarına özenmiş olacak ki aşağıdaki hijyen dolu mutfak görüntülerini Facebook hesaplarına yüklediler.
taco bell krizi
Sosyal medyada görüntülerin artan şekilde paylaşılması üzerine Taco Bell yetkilileri kendi sitelerinden yaptıkları açıklamada özet olarak ” Gerekli aksiyonları alacağız” dedi. Peki Taco Bell’in sosyal medya hesapları dururken açıklama için web sitesini tercih etmesi doğru bir karar mıydı? Güncel gelişmeleri takip etmek için kaç kişi web sitelerini ziyaret ediyor ki? Taco Bell’in Facebook yorum fonksiyonunu engellemeleri ise krize tuz biber oldu.

3- Starbucks

starbucks_arjantin

Nasıl Mahvetti? : Özür Dileyerek
Özür dilemek her ne kadar erdemli bir hareket olsa da bazen başınıza bela açabilir.
Starbucks Arjantin Twitterdan yaptığı açıklamada:
’ Elimizdeki stokların geçici olarak tükenmesine paralel olarak, bazı işletmelerimiz Arjantin’de üretilen bardakları kullanmaktadır. Bundan ötürü özür dileriz.’’ dedi.
Arjantin halkı tepkisini aşağıdakine benzer yüzlerce cümleyle ifade etti.
  • ” Ne demek yani, Arjantin’de üretilen bardaklar dandik mi?”
  • ”Yerli malımıza sahip çıkalım”.

4- KitchenAid

Nasıl Mahvetti? : Markayı Özel Hayatıyla Karıştırarak
KitchenAid Kriz
Küçük mutfak eşyaları üreticisi KitchenAid‘in Twitter hesabını yöneten kişilerden birinin yanlışlıkla kendi hesabından tweet gönderdiğini sanarak KitchenAid hesabından Obama’yı eleştirmesi marka için ciddi bir soruna yol açtı.
KitchenAid’in patronunun Twitter’dan olayın gerçek yüzünü anlatması ve Obama’dan özür dilemesi üzerine kriz büyümeden aşıldı.

5- United Airlines

Nasıl Mahvetti? : Geç Tepki Vererek

Kanadalı Country şarkıcısı Dave Carroll’un gitarı, Amerikan Havayolları ile seyahatinde kırılır. Bunun üzerine Carroll, konuyla ilgili mizahi bir video çekerek Youtube’a yükler. Amerikan Havayolları durumu ancak video milyonlar tarafından izlendikten sonra fark eder. Havayolu şirketi her ne kadar Carroll’u maddi zararını karşıladığını belirtse de video milyonlar tarafından izlenmiştir.


6- Nestle

Nasıl Mahvetti? : Tehdit Ederek
Greenpeace başlattığı viral kampanya ile Nestle’nin başta Kit-Kat gibi ürünlerde kullandığı Palmiye yağı kullanımının orangutanların neslinin tükenmesine neden olduğuna dikkat çekti.(Palmiye yağı kullanımı, yağmur ormanlarının verimini düşürerek dünya üzerinde sayıları giderek azalan orangutanların neslini tüketiyor)
Kampanyaya dikkat çekmek için aşağıdaki viral videoyu çekerek Youtube’a yükleyen Greenpeace amacına ulaştı ve video kısa sürede binlerce kişi tarafından izlendi.
Nestle, konuyla ilgili açıklama yapmak yerine Youtube’a başvurarak videonun kaldırılmasını talep etti ve olumsuz yorum gönderen Facebook fanlarına tehdit dolu, anlayışsız mesajlar gönderdi.
Müşterinin talebini anlamak yerine onlarla uğraşmak mı? Sosyal medya bunun için yanlış adres…


7- Newsweek

Nasıl Mahvetti? : Manevi hassasiyeti olan kişileri hesaplamayarak
ABD’nin en önemli haftalık dergilerinden olan Newsweek müslüman dünyasında giderek artan ABD karşıtı gösterileri kapağına taşıdı ve anti-islamcılığıyla bilinen birine olayları analiz ettirdi.
Twitter takipçilerinden ise düşüncelerini #muslimrage(müslüman öfkesi) hashtagiyle paylaşmalarını istedi. Fakat birkaç anti-islamcı hashtag dışında Newsweek Twitter’da alay konusu oldu.
Tepki zeki bir şekilde gösterildi ve sosyal medyada aşağıdaki resimler paylaşıldı.
kriz komik

8- NRA

Nasıl Mahvetti? : Otomotik Tweet Göndererek

Hatırlarsanız Batman: Kara Şövalye Yükseliyor filminin galasında silahlı saldırı düzenlenmiş ve 12 kişi hayatını kaybetmişti.
ABD merkezli Ulusal Tüfek Derneği bu olaya paralel bir zamanda atmış olduğu tweetle büyük tepki topladı.
”Günaydın atışseverler. Haftasonu planlarınız?”

kriz tweeti

Tweetlerinizi istediğiniz saatte otomatik olarak gönderen araçlar oldukça işe yarasa da bazen beklenmeyen krizlere neden olabilir…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder